دسته‌بندی نشده

تأثیر ظروف یکبار مصرف گیاهی بر محیط زیست

ظروف یکبار مصرف گیاهی، از جمله ظروف یکبار مصرف جدید هستند که شبیه به ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ساخته می شوند. تفاوت در مواد تشکیل دهنده آن ها می باشد.

تأثیر ظروف یکبار مصرف گیاهی بر محیط زیست

امروزه استفاده از ظروف یکبار مصرف در کشور ما و در بسیاری از نقاط جهان متداول شده است. این ظروف به فراوانی در رستوران ها و برای برگزاری مراسمات مختلف از جمله عزاداری ها و اعیاد مورد استفاده قرار می گیرند. متأسفانه بسیاری از مردم به پیامدهای منفی استفاده از این ظروف توجه نکرده و با رها کردن این ظروف به داخل رودخانه و حتی در سطح شهر بیش از پیش موجب بر هم زدن نظم عمومی و نظافت شهری شده اند. باید این نکته را خاطر نشان ساخت که کشورهای پیشرفته سال هاست که ظروف یکبار مصرف جدید تحت عنوان ظروف یکبار مصرف گیاهی را جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نموده اند.

در حقیقت ظروف یکبار مصرف جدید، گزینه ای مناسب برای نگهداری مواد غذایی از جمله انواع غذا، خوراکی، نوشیدنی، سالاد و … می باشند. این ظروف برای استفاده روزمره بسیار پرکاربرد و پرمصرف بوده و باعث سهولت در جابجایی غذا می شوند. اما نباید فراموش کرد که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به همان اندازه که موجب رفاه و راحتی زندگی انسان ها شده است، در بیشتر موارد می تواند خسارات جبران ناپذیری را به زندگی انسان وارد نماید. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی هایی با دمای بالاتر از 65 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار می گیرند، باعث می شود خطر ابتلا به سرطان افزایش یابد. کشور ایران در ردیف معدود کشورهایی قرار دارد که سالانه در آن بیشتر از 3 میلیون تن پلاستیک تولید می گردد. هم چنین ایران بیشترین میزان استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را داراست.

همان طور که اشاره نمودیم، کشورهای پیشرفته ظروف یکبار مصرف گیاهی را جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نموده اند. این ظروف با استفاده از سیب زمینی، گندم و نشاسته ذرت ساخته می شوند. در حقیقت ظروف یکبار مصرف گیاهی انعطاف پذیری بالایی دارند و در مایکروفر نیز قابل استفاده می باشند. این ظروف برخلاف ظروف پلاستیکی، قادر به تحمل دمای 90 تا 100 درجه سانتی گراد می باشند. تجزیه این ظروف در خاک 3 الی 6 ماه به طول می انجامد. هم چنین ظروف یکبار مصرف گیاهی علاوه بر حفظ محیط زیست به حفظ سلامتی انسان ها اهمیت داده و به خاطر منشأ گیاهی، مواد مضر و سمی آزاد نمی کنند.

 ترکیبات تشکیل دهنده ظروف گیاهی

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بافت پلیمری دارند. بافت این پلیمرها در برابر حرارت و گرما از بین رفته و وارد واکنش های شیمیایی می گردند. استفاده از این ظروف برای نگهداری غذاهای داغ منجر به واکنش شیمیایی شده و سلامتی انسان را به مخاطره می اندازد. سال های متمادی دانشمندان به دنبال این بوده اند که جایگزینی برای ظروف پلاستیکی پیدا نمایند. تا به این وسیله سلامت انسان و مواد غذایی حفظ شده و آسیب به محیط زیست به حداقل ممکن برسد. در حال حاضر، ظروف یکبار مصرف گیاهی بهترین جایگزین برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می باشد.

ظروف یکبار مصرف گیاهی، از جمله ظروف یکبار مصرف جدید هستند که کاملا شبیه به ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ساخته می شوند. تفاوت این ظروف در مواد تشکیل دهنده آن ها می باشد. در این ظروف از پلیمرهای ضعیف و گیاهی هم چون سیب زمینی، گندم و نشاسته ذرت استفاده می گردد. اگر به این پلیمرهای ضعیف، اسیدهای چرب گیاهی از جمله استاریک اسید اضافه گردد، می توان آن ها را تقویت نمود. هم چنین این ظروف به دلیل داشتن روغن گیاهی، عسل و موم از خاصیت آب گریزی برخوردار می باشند. این خاصیت موجب می شود که ظروف نسبت به مواد غذایی که داخل آن ریخته می شود، واکنش نشان ندهند.

مزایای ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی از جمله دوستداران محیط زیست می باشد، چرا که زمان تجزیه پذیری آن بسیار کوتاه مدت می باشد. تجزیه ظروف یکبار مصرف گیاهی در خاک 3 الی 6 ماه به طول می انجامد. در ساخت این گونه ظروف، هیچ ماده شیمیایی و مضری استفاده نشده و تمامی مواد تشکیل دهنده آن خوراکی، طبیعی و گیاهی می باشد. یعنی در صورت وارد شدن مواد غذایی داغ به داخل ظروف، واکنش شیمیایی خاصی اتفاق نیفتاده و سلامت انسان به خطر نخواهد افتاد.

هم چنین ظروف یکبار مصرف گیاهی هیچ گونه وابستگی نسبت به مواد نفتی ندارند. از دیگر مزایای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می توان به این مورد اشاره کرد که این ظروف در مقایسه با ظروف پلاستیکی مقدار کمتری گاز گلخانه ای تولید می نمایند. هم چنین باید اضافه کرد که این ظروف در مقایسه با ظروفی که از جنس مقوا و کاغذ می باشند، مقاوم تر بوده و در مقابل سرما، حرارت و فشار آسیب نخواهند دید.

معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی در کنار مزایای فراوان، معایبی نیز به همراه دارند. پس بهترین کار این است که معایب آن را بررسی نموده تا انتخاب درستی داشته باشیم. چرا که برخلاف انتظار ما و طبق مطالعاتی که صورت گرفته، این ظروف به سرعت تجزیه نمی شوند. از آن جایی که به خاطر فعالیت های کشاورزی، سموم و کودهای مختلفی در محیط زیست آزاد می شوند، ممکن است وجود ظروف گیاهی در مجاورت با این مواد، به تولید آلاینده های بیشتری منجر شود. هم چنین ظروف یکبار مصرف گیاهی می توانند برای لایه اوزون نیز خطری بزرگ محسوب شوند.

مورد بعدی که باید به آن اشاره نمود، این است که ظروف یکبار مصرف گیاهی از مواد خوراکی، گیاهی و طبیعی ساخته می شوند. به همین دلیل برای تولید این ظروف، کشت محصولات مورد نظر در مساحت زیاد صرفه اقتصادی ندارد. چرا که در بسیاری از کشورها با کمبود مواد غذایی مواجه هستیم. به همین دلیل اولویت و حق تقدم فراهم نمودن این محصولات برای تأمین غذای مردم می باشد. به همین خاطر امکان دارد که برای ساخت ظروف یکبار مصرف گیاهی، مواد کافی وجود نداشته باشد. هم چنین نباید این نکته را فراموش کنیم که ممکن است هنگام ریختن مایعات به داخل این ظروف، تا حدودی بوی نشاسته احساس شود. که این امر ممکن است این احساس را ایجاد نماید که طعم مایعات تغییر یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *